Oct 24 2010

Verslag 4

Published by under Reisverhalen

Verslag 4 van onze zeiltocht van Goes naar de Canarische Eilanden.

Graçias? De nada, obrigado!!

Voila, we zijn weer een eindje opgeschoten en zitten voor het ogenblik (met of zonder spotten op AIS) In Lagos, Zuid Portugal. We gaan ons klaarmaken voor de volgende oversteek naar de Canarische Eilanden, maar eerst hebben jullie nog tegoed wat we na verslag 3 gedaan hebben. Alvast bedankt voor de reacties, dat is altijd aangenaam om te lezen bij een temperatuur van 24°, een fris glaasje witte wijn,een  Baccardi-cola  of pint (of alle drie) bij de hand. Om maar te zeggen: dat loopt hier allemaal lekker…
Misschien toch ook nog even in het algemeen: jullie beseffen natuurlijk wel dat wij niet àlles op deze website kunnen zetten (titels van dvd’s bvb, over die Spaanse en straks ook Portugese vrouwen en zo,…) maar zeer  regelmatig zijn we ook met wat je zou kunnen noemen, het meer serieuzere werk bezig.  Zoals daar zijn : politieke (ja, ja..!) en filosofische discussies, over kinderen en opvoeding, over werken en studeren, een zaak runnen of voor een baas werken, over zwartwerken of helemaal niks aangeven(!),…Een heldere nacht op zee met een open sterrenhemel en volle maan is prachtig, en dat nodigt je als vanzelf uit om na te denken of er daar boven ook leven is of dat wij de enige (wel)denkende wezens zijn in dit planetair stelsel en ver daarbuiten. Zo zijn we gisteren toen we hier de haven van Lagos inkomen duwen zijn (lees verder voor meer info daarover) een stapje in de wereld gaan zetten en hebben we een plaatselijke discotheek bezocht. Dat geeft dan ook de mogelijkheid om meteen met de autochtone bevolking van gedachten te wisselen wat we zoal op de open zee besproken hebben…of met jullie natuurlijk. Vooruit, hier is ons verslag!

Woensdag 20/10 Baiona richting Lissabon,.

Inclusief tanken, ontbijt, douchen, afrekenen met de havendiensten,…zijn we pas  weg tegen 12.00u. Wel met een goed gevoel dat de tank nu in orde is, propere diesel, alles nog eens gewassen en onderhouden,…We vragen ons ook af of we heel die diesel zaak (want dus wel degelijke vuile diesel  van in

Lekker viske 1

Camarêt) niet kunnen recupereren via de verzekering want eigenlijk hebben we de hele boel kunnen wegkieperen, tijd verloren, extra moeten aanleggen,…
Luc vult nu getrouw het logboek in en op basis van die kribbels maken we dan dit verslag. We houden ons ook een beetje aan de indeling van dat logboek en daaruit kunnen we jullie meedelen dat rond 12.00u (UTC tijd, da’s twee uur vroeger dan bij jullie en een gebruikte norm voor zeelui) de zee “smooth” is, de wind Oost-Noord-oost staat bij slechts 3 knopen (1 knoop is 1,8 km) en de barometer volgens Joep’s uurwerk 1026 hectopascal aangeeft. Het weer is “Sunny”, onze koers is 258°. Zo, daar zijn jullie al een heel eind mee hé…Rond 16.00u zwemt er weer een school dolfijnen  met ons mee, mooi om te beleven.  Jef duikt de keuken in en komt boven met Sauerkraut mit würste und mit musterd besmierde brotjes. We zitten nog wat rustig na te babbelen in de kuip, mooi weertje, de automatische piloot of “cruise control” aan (wat een handig ding is dat op zee, eigenlijk kan je niet zonder) als Jef en Joep plots rechtschrikken en Jef de handgas uitschakelt…Een vissersboot is ons heel kortbij genaderd, er bevindt zich niemand op de brug, het schip lijkt wel stuurloos rond te dobberen. Als we hem voorbij zijn zien we later met de verrekijker iemand uit het ruim naar boven komen. Vissers doen hun werk bij de automatische piloot en gaan er blijkbaar van uit dat anderen wel zullen opletten zeker..? Het blijft verder prachtig en (te) rustig weer en dat verplicht ons om op de motor te toeren willen we toch een beetje voortgang maken. Het grootzeil hangt wel uit, maar dat vangt dus weinig wind als er geen staat. Rond 19.00u buigen we af ter hoogte van de haven van Porto.
Luc is intussen aan de beterhand en doet vandaag zijn eerste kookoefening onderdeks: Vissoep van onze  laatste tonijn in tomatenpuree. Smaakt heerlijk volgens Luc en Joep, maar Jef laat ze passeren.
We gaan deze nacht doorvaren en dus moeten nu ook de wachten afgesproken worden. Luc pakt de eerste, vervolgens Jef en daarna Joep, telkens voor 3 uren. We varen op de automatische piloot en plotter, maar om aanvaringen van zoëven te vermijden moet er altijd iemand op de uitkijk staan.  Bij de aflossing van Joep door Luc om 6uur ’s morgens moet Joep even alarm slaan omdat een vissersboot niet alleen voor ons invaart, maar ook bij het ontwijken terug achter ons aan komt gevaren…Bovendien vaart zo’n vissersschuit sneller dan wij. Joep heeft de boot over de marifoon opgeroepen maar er komt geen reactie. Even later gaat er een soort alarm af op de vissersboot en nog wat later gaan er wat lichten bij aan… Volgens Joep zijn het niet meer dan schoften die alles aan hun laars lappen. We hebben nog regelmatig achteromgekeken maar uiteindelijk vaart hij gelukkig een andere koers uit.

Donderdag 21/10 Baiona (spanje) naar Cascais (Portugal).

Na zijn shift duikt Luc er terug in voor een paar uurtjes. Het weer blijft mooi, een prachtig en rustige groot uitdeinende zee waardoor er wel meer “schommeling” optreedt, maar minder het “slagen” van de boot op de korte hevige golven. Dat is zo een beetje wat ons te wachten zal staan bij de oversteek van de Canarische Eilanden naar Recife. We hebben er van Baiona tot nu 140 mijl opzitten, een mooi stukje. Het blijft verder “easy going” en da’s dus chillen en genieten op zee. Zo goed als alleen en voortdurende op onze linkerkant prachtige kuststroken te zien, knappe dorpjes in de valleien, rotsige of zandstranden (jammer ligt er niemand te zonnebaden en zó sterk is onze verrekijker nu ook weer niet). We zien het zitten om een stuk voorbij Lissabon te varen, Jef heeft een dampende schotel stoofvlees met zelfgeschilde pattaten en boontjes klaargemaakt als onze motor toch weer sputtert. We hadden in Baiona geen andere filter kunnen kopen (dan moesten we drie dagen wachten want die moest uit Nederland komen..), maar de oude uitgekuist (met de pomp van de bijboot uitgeblazen)en om geen risico’s te nemen gaan we toch aanleggen in de haven van Cascais. Goed nieuws voor Luc: is nu ook niet meer zeeziek, zelfs zonder pilleke..! Hij wordt nog nen  echte..
Het is avond als we Cascais binnenvaren en net voor we binnenvaren raken we een fuik. Fuiken worden door vissers gedropt aan een soort kabels of koord met er bovenop een lege bus benzine of olie als herkenningstekens. Soms staat er een vlagje bovenop, maar meestal niks. Heel vervelend als dat tussen je schroef geraakt. Luc wordt op het voordek geplaatst om uit te kijken, maar dat maakt niet veel verschil : hij laat ze passeren zonder te verwittigen (“sorry mannen, echt niet gezien”). Om 22.30u varen we de haven binnen en krijgen er een heel vriendelijk onthaal. Jef kan vanaf nu zijn beste Portugees bovenhalen, en dat komt van pas.  Portugal, dat betekent Porto! Luc’s tweede fles wordt bovengehaald,  daar klinken we op, en daarna bezoeken we nog een kroegje (een Irish pub) waar we gezellig keuvelen, ze draaien er goeie muziek en tegelijkertijd staat er ook een groot scherm aan met voetbal op. Dat laatste hadden we ook al in Spanje gemerkt: in alle café’s staat er een TV aan te rammelen…Eerlijk gezegd: het duurt ook wel wat tegen dat we terug aan onze boot zijn, maar het was weer gezellig.  Ik ga niet zegen hoe laat we er in lagen, maar vroeg waren we er toch niet uit ’s anderendaags…

Vrijdag 22/10 Cascais – Lagos

Luc is er ’t laatste uit (10u), Joep zat al onder de douche. Jef en Joep zijn gaan zien voor de nieuwe filter, en jawel, gezien we hier vlak bij Lissabon zitten gaan ze het voor ons meebrengen aangezien er toch al  iemand met de wagen onderweg was.  Ondertussen houdt Luc zich wat bezig met het internet en het leegmaken van de frigo (moest terug ontdooit worden). Bij het proefdraaien draait ie precies niet voluit en dus duikt Joep nog eens naar de schroef: nog een stuk touw van de fuik van gisteren. Hij kan weer terug de douche in! De voorzieningen hier zijn wel dik in orde.
We gaan nog een stukje eten (frit met varkenslapje en als groenten een champignon in 7 stukken gesneden volgens Jef) en om 16.57 UTC (wat een accurate gegevens zeg) vertrekken we. We werken terug met onze wachtbeurten, zonder veel problemen, varen met een goeie 6 knopen (weliswaar motor en enkel groot zeil) maar hebben in de nacht regelmatig tot 20 knopen wind gehad en gaan tussen 8 en 9.00u in de ochtend de kaap onderaan Portugal rondden.

Zaterdag 23/10 Cascais – Lagos.

We varen dus rustig (te rustig?) verder naar ons doel, en gaan aanleggen in een baai (Alvor) vlak voor Lagos (zeer mooi volgens Joep), dan kunnen we zondagavond aanleggen in Lagos om daar op maandag inkopen en dergelijke meer te doen voor onze oversteek, want dan zijn we minstens een  4-tal etmalen onderweg. Bovendien is aanleggen in een baai goedkoper, maar: daar komt allemaal niks van in huis. We schrikken alle drie als er plots een alarm afgaat in het contact: de temperatuur is te hoog gestegen. “Wat nu weer GVD”, zucht Joep, terwijl hij zijn mijnwerkerslamp opzet en de motorruimte induikt. De analyse is snel gemaakt: koelvloeistof is uit de motor gespoten, dus die kunnen we niet meer laten draaien. Hopelijk zijn er geen vitale delen geraakt (pakkingen of dergelijke,…). Dus van die baai komt niks in huis, maar hoe geraken we, zonder wind,  de haven van Lagos binnen? Eerst de boot op de wind draaien. Dat kunnen we gelukkig omdat we de bijboot net opgeblazen hadden voor die baai en Joep en Luc trekken van daaruit de boot in de juiste richting. Genua uitrollen. Het is de bedoeling om dan met het beetje wind en onze bijboot de Marica naar binnen te “slepen” (gelukkig maar 2 mijl). We durven de motor ook niet aanzetten om nog meer schade te maken en bovendien zullen we hier de verzekering moeten over contacteren want de motor is nieuw  en deze schade lijkt abnormaal voor de uren die we gevaren hebben (één etmaal, slecht 120 mijl aan één stuk). GVD zegt Jef, en dat is zeer zacht uitgedrukt!
Dat “slepen” lukt niet bijster goed, maar Joep weet raad. Met de bijboot achter de boot, Jef aan het stuur, Luc rechtstaande in de bijboot duwend tegen de beide steunen van de windvaan en Joep aan het stuur van de bijboot halen we 1,5 knoop, en…wat een zicht om zó  de haven binnen te varen. Ze staan ons aan de kant te filmen (wellicht staat het op You Tube of komt het hier in Lagos op het regionale nieuws) en als er ook nog een pak volk op de ophaalbrug moet wachten vooraleer de havenmeester ons binnen kan laten kunnen ze op vraag van Jef toch nog applaudisseren voor onze “stunt”. Het aanleggen aan onze steiger is maar nipt, door de wind die er op dat ogenblik staat, maar een paar bereidwillige (zeil)buren en een arbeider van de jachthaven helpen een handje en dat loopt goed af.
Jef en Joep nemen contact met de leverancier, één en ander bevragen (gelukkig kent Jef zijn Portugees goed voor de plaatselijke dealer) en normaal komen ze ons maandag depanneren en alles regelen aangaande de verzekering.
Zo, dat wordt dan een douchke, we gaan een biefstuk eten (Jef trakteert om de uitgerokken spieren terug op plooi te krijgen).  Héél  lekker overigens, het is  Steak at a Stone.  Ze brengen je biefstuk rauw op een hete, 3 cm dikke zwarte  marmeren steen die in de oven voorverwarmd is tot 750° en je bakt hem dus zelf terwijl je eet. Héérlijk, begin al maar e stuk marmer te zoeken, Rik..! Of misschien een idee voor Rudi voor het kerstmenu   in Rusland (dan hoeft ge door de warmte  die de steen afgeeft geen beremuts op te zetten). Voor de zuinigen onder ons: na het eten kunt ge die steen in een stuk doek steken en in uw bed steken tegen de kou voeten zoals ze dat vroeger deden met een baksteen: goed en goedkoop, de verwarming kan afgezet worden.
Enfin, wij eten die biefstuk hier op bij een temperatuur van 24° en het aanzicht van een mooie haven, wat moet een mens eigenlijk nog meer? Awel, ’s avonds een pintje, een glaaske wijn, een Baccardi- Cola, of alle drie…In de haven zijn er en paar cafeetjes-dicotheken waar groepjes optreden (gratis) en die zijn niet slecht. Zeker niet met die drank en de heersende temperaturen.  Alle, ik moet niet verder schrijven,  ge weet wat er dan gebeurt hé, ’s anderendaags wordt ge weer wat later wakker, iemand vraagt een aspirientje of iets tegen de hoofdpijn, er wordt langzaam gedoucht, koffie gezet, een broodje gehaald en dit verslag gemaakt…

Sea(!) you!
Jef, Joep en Luc.

2 responses so far

2 Responses to “Verslag 4”

1.   BestCassieon 25 Oct 2018 at 13:19

I see you don’t monetize your page, don’t waste your traffic,
    you can earn extra cash every month. You can use the best adsense alternative for any
    type of website (they approve all websites), for more details
    simply search in gooogle: boorfe’s tips monetize your website

2.   DAVYon 28 Oct 2010 at 13:54

TOF ZO MANNEN , IS GEWOON PRACHTIG DE NEERGESCHREVEN VERHALEN.

LUC TER INFO MUSTERD ??? ZMF HOREN ZE LIEVER BIJ DIE SAUCISSEN

GRTJS

Trackbacks/Pingbacks

1. Alexander6

Trackback URI | Comments RSS

Click on a tab to select how you'd like to leave your comment