Oct 20 2010

Verslag 3

Published by under Reisverhalen

Verslag 3 van onze zeiltocht van Goes naar de Canarische Eilanden.

Ola! Ola!

Dit betekent niet dat er iets aan de hand is (alhoewel..), het is gewoon een teken dat we in Spanje aangeland zijn waar ze deze uitspraak, bij ons bekend als een verwittiging, gebruiken om “goedendag” te zeggen. Trekt wel wat op onze hallo maar dan omgekeerd,  niet?
We hebben dus onze “grote oversteek”  van de Golf van Biskaje aangevat, en zijn intussen al bijna in Portugal…Hieronder lees je wat we zoal allemaal uitgespookt hebben.

Woensdag 13/10 van Camarêt richting Coruña over de Golf van Biskaje. Dolfijnen!

Om 8.45u zijn we vertrekkens klaar en varen de haven van Camarêt uit. We zijn hier alles bij mekaar drie dagen geweest, het is weer nieuw (toch voor Luc) om de zee op te varen…
Het weer zit mee: zon, beetje wind (en hij staat oost-noordoost wat zeer goed is), we varen aanvankelijk nog met ons groot zeil en de motor. Op een bepaald moment blijft de motor “even hangen” als was hij verstopt (misschien terug iets in de schroef?), maar dat verdwijnt wat  later.
Joep slaat wat later alarm: dààr dolfijnen! Het is werkelijk een hele grote school. Ze zwemmen langs beide zijden van de boot, soms met 4 of 5 naast mekaar, hun bovenvin steekt boven het water uit en regelmatig springen ze ook  (soms zelfs goed getimed samen met 4 of 5) boven het watervlak uit en hoor je geluid van het water persen  door dat bekende spuitgat van boven op hun rug.  Ze zwemmen vooral vooraan aan de boot, als willen ze een sprintje met ons aangaan. Door vooraan op onze buik op het dek te gaan liggen kunnen we ze zeer goed zien en door je hand uit te steken naar het water kan je ze, ei zo na aanraken, zeker als ze eens even een sprongetje maken. Het is prachtig om te beleven en Jef zet het uitgebreid op de camera zodat jullie er later mee kunnen van genieten.
De wind komt wat harder opzetten en daarom hebben we de Genua (voorzeil) ook uitgerold zodat we de motor kunnen uitschakelen en toch nog even hard (of dikwijls harder) kunnen doorvaren dan met motor. Bovendien zetten Joep en Jef  ook de spinakkerboom in de Genua , en kunnen we met de windvaan (automatische piloot bij  het zeilen) goede snelheden halen.
Jef maakt op de wiebelende boot een Chile con Carne klaar met rijst.  De nacht is helder , maar fris, de wind blijft goed waaien. We malen er 137 mijl door. Joep en Jef moeten de wacht lopen met hun twee, want Luc heeft terug wat last van zeeziekte ondanks de pilletjes….

Donderdag 14/10 volop in de golf van Biskaje. Tonijn!

De zee is de voorbije nacht serieus woeliger geworden.  We hebben af en toe golven gehad die ervoor zorgden dat het zout in de suikerpot geraakt  was (dixit Jef)!!  De deining maakt vooral dat de boot van links naar rechts schuift, en dat voel je vooral vanachter in de boot (waar Jef slaapt). Van miserie is hij dan bij Luc een matras gaan weghalen en heeft die onder de keukentafel  “gefoefeld” zodat hij tussen de tafelpoten iets vaster lag dan in zijn kajuit.
Tegen de ochtend sputterde de motor nog even (toch wat lucht in de leiding?) wat we nu eigenlijk wijten aan het feit dat we in Camarêt de tank even hebben laten overlopen, en daardoor misschien een luchtbel hebben laten ontstaan in de leiding. Jef heeft zich even voor het ontluchtingsgat geplaatst in de kuip, en eens goed met de wc-ontstopper de leiding proberen ontluchten en dat leek beter te gaan. We hebben in de boot ook nog een “personal  trainer” gevonden, maar die bleek voor die karwei veel te klein…, vandaar die ontstopper. (Van die personal trainer weten de vrienden van Jef meer.)
De zee is vandaag erg rustig (dat had Joep voorzien in de weerberichten) en we varen eigenlijk zo goed als alleen (op één enkele zeiler na heel ver weg). 360° rond ons is niemand te zien, alleen water, geen land te bekennen: je voelt je er  nog kleiner bij.
Na de vispoging van Jef van een paar dagen geleden had ook joep zijn lijntje eens uitgegooid, en dat hangt daar nu eigenlijk al een hele tijd in het water. Luc rolt de lijn op. Er hangt precies iets aan..? Het wiebelt toch een beetje..Joep moet er bijkomen, ja warempel daar hangt een visje aan! Trekken jongens. Luc en Joep aan de slag, Jef filmt om te zien wat er aan hangt. Volgens Joep moet dit een kanjer zijn, na enig oprolwerk slingert er iets blauw-zilver achter de boot: een tonijn. Wat een kerel! Hoe gaan we die aan boord krijgen? We slagen er in om hem op de zwemtrede te krijgen, maar nu moet hij ook nog aan boord…Met de haak voor de windvaan? Dat lijkt niet te lukken , dan maar gewoon trekken. De lijn (gewoon op een rolletje) is voorzien voor 60 kg, maar als die het begeeft zijn we de buit kwijt. Hij beest raakt over de reling op het dek, maar dan komt de haak los en schuift hij fijntjes naar de zijkant van de boot, terug richting zee…een trap van Joep schijnt hem even te verdoven en vervolgens heeft Luc hem bij de staart en houdt het spartelende ding aan boord. We hebben hem niet gewogen, maar twintig (20!) kilo, zonder overdrijven was hij altijd. Wat daarna volgt is niet meer voor gevoelige kijkers en lezers. Joep heeft hem vakkundig en snel naar  een andere wereld geholpen en is hem dan samen met Luc beginnen proper maken en fileren…De beelden zijn vastgelegd door Jef (al vond ie het geen fijne bedoening, het leek wel een slachthuis op de boot). De gefileerde stukken zijn in de pan terechtgekomen en smakelijk opgegeten met een heerlijke  puree klaargemaakt door  Joep.  Verder bleef nog een emmer van 5 liter vol in de koelkast, en moesten we omwille van plaatsgebrek zeker 1/3 terug in zee werpen (het stuk met de staart).
Net op het moment (rond 21.30u) dat we de wachten afspreken (Luc kan nu mee ingeschakeld worden zodat het ook wat draaglijker is voor Jef en Joep) sputtert de motor terug….We zitten nu ongeveer  midden in dat grote stuk dat we moeten oversteken, en we hebben die motor nu ook echt wel nodig want gedurende de nacht  en de aflossingen willen we liever de motor en het groot zeil gebruiken omdat dat beter in de hand te houden is qua vaarkunst.
In plaats van in zijn kajuit te duiken trekt Joep de machinekamer in, wordt de mazouttank geopend, worden filters verwijderd, startpogingen allerhande, de ontstopper van Jef komt er weer aan te pas, we proberen met een geïmproviseerde tank, is er water in de tank gelopen toe we in Camarêt getankt hebben? Of was het vuile diesel,…alle mogelijkheden worden overwogen en soms zien we daar inderdaad tekenen van, loopt de motor goed, om kort daarna toch weer dat ellendige geluid te laten horen waarbij hij het opgeeft en moeten we weer iets anders bekijken. Dat allemaal op een sterke deining (de schommelbeweging  van hierboven..) en wind tijdens de nacht.  Bij het openmaken van de mazouttank en de motor klotst er natuurlijk diesel hier en daar uit, lekt er wat olie, en algauw is de geur in onze boot een mengeling van diesel en tonijn, en kan je naast de vorken in de afwasbak ook een waterpomptang en schroevendraaiers vinden…
Tijdens de eerste wacht van Luc (24.00u tot  03.00u) loopt het nog redelijk goed, maar moet Joep er toch een paar keer uitkomen. En dat is ook het geval als Jef de wacht overneemt. Om 6 uur beslissen we dan maar om Luc terug in te schakelen zodat ook Joep wat kan bijkomen.  Tegen 9 uur in de ochtend plaatsen we de Genua terug en de motor gaat dan van zichzelf uit….

Vrijdag 15/10 Golf van Biskaje tot Coruña (SP).

Luc merkt tegen de ochtend aan land, maar dat kan volgens Joep niet kloppen. Als je van de nacht de dag in komt op de oceaan,  willen wolken nog wel eens op bergen lijken, maar dat schijnt nu niet zo te zijn. We zien na twee etmalen inderdaad de bergketens van Spanje opduiken en zullen die de verdere dag zien mee blijven volgen.
Omdat de wind sterkte blijft aanhouden beslist Joep om enkel met het grootzeil te varen. De zee wordt nog wat woeliger dan de voorbije nacht en het was al enige tijd duidelijk dat we die kaap van Finistera er met deze dieselproblemen  en de  omstandigheden  waarin we nu zitten zeker niet gaan nemen, en dus de haven van Coruña gaan aandoen. De wind biedt later toch de mogelijkheid om de Genua te plaatsen en daardoor kunnen we toch voldoende snelheid halen (een 6 tal knopen voor  wie dat iets zegt). Da’ s maar goed, want op de motor moeten we niet meer rekenen.
De overtocht verloopt verder goed en rustig met enkel wind in de zeilen. Tegen de middag verorberen we nog een stevige Champignone soep met brood, en rond 19.30u varen we de haven van Coruña binnen. Dat zouden we normaal met de motor doen, maar wellicht gaan we nu assistentie moeten vragen van de havenmeester. Voor we dat doen gaan we het toch nog met de motor proberen, als hij het een 10-tal minuutjes doet moet het OK  zijn en proberen we zo lang mogelijk de haven binnen te zeilen. Dat lijkt te lukken en we meren aan naast een “vette Catameran”. Het havenpersoneel komt ons meteen tegemoet zodat we niet nog van een voorlopig ponton naar onze definitieve ligplaats moeten, da’s meegenomen met onze problemen.
Oef! Aangekomen in het stuk  waar we zo naar uitkeken.
We doen ons in het stadje tegoed aan een plaatselijke schotel (allemaal zeevruchten) vriendelijk voor ons klaargezet door de uitbater terwijl we met 2 australische ingenieurs (ook zee-geïnteresseerden) een babbeltje slaan.
Na nog wat Baccardi’s, wijn en pintjes kruipen we er onder. Het oplossen van de problemen en de opruim en was zijn voor morgen….

Zaterdag 16/10 A Coruña, ter plaatse.

Die A voor de stadsnaam heeft te maken met het plaatselijke Galicisch dialect, de Spanjaarden gebruiken “La”. Dat is wat me door een mooie en vriendelijke jongedame in het “Officina de Turismo” verteld wordt.
ontbijten met vers brood, douchen, mazoutfilters controleren, de was doen, de boot en de hele reutemeteut opkuisen is wat we hier veder doen. De mazoutfilter  zag serieus zwart, dus we houden het er op dat vuil de oorzaak moet zijn geweest. De hele tank leeghalen lijkt geen optie, we laten de motor, tijdens het kuisen van de boot nog 3 uur draaien en hij begeeft het op geen enkel moment. Probleem opgelost, en wij blij! Onze buurman (in een catamaran) komt een kijkje nemen en een babbeltje slaan. Of hij soms tonijn lust? Natuurlijk! We kunnen hem met twee heerlijke filletjes plezieren.
Het weer is hier verder mooi, zonnig, soms wat fris maar heel aangenaam voor de tijd van het jaar.
A Coruña is een grote stad, veel schoon volk op straat, van alles te zien en te bekijken en we gaan ook vandaag in een klein restaurantje iets eten, ditmaal een vleesschotel, lekker klaargemaakt op de bbq.  Jef is de Puk code van zijn SIM kaart van de gsm al een tijdje kwijt en hier kan je dat natuurlijk vinden. Met een nieuw (spaans) nummer loopt hij hier te gsm’en door de straten van Coruña   alsof hij nooit niks anders gewend was. Want ze hebben nu in Arendonk  ineens ook door dat hij terug bereikbaar is…

Zondag 17/10 A Coruña tot Finisterra.

Luc gaat om brood in de ochtend, maar naast veel nachtbrakers is hier niet veel te vinden: alles gesloten. Dan trekken we maar onze plan met wat er nog is (wat oud brood van gisteren in de oven), en we hadden ook nog een ingepakt brood in de voorraad liggen dat we ook kunnen roosteren in de oven.
rond 9.00u verlaten we de haven. We onthouden de heerlijke douches, niet echt duur (14€/nacht), aangename stad, goede voorzieningen in de haven (droogkast was zelfs gratis),…
aanvankelijk is de zee kalm, maar Joep voorspelt toch woelige zee rond de kaap van Finistera, en dat klopt….Over de middag vergast Jef ons op een lekkere Ravioli, wederom klaargemaakt in de wiebelende keuken. We krijgen na 10 tot 15 mijl die zware deining die voorspeld was en varen dan verder op de motor (zonder problemen) en het groot zeil tot aan een baai vlak achter Finistera en hebben er dan 71 mijl doorgedraaid, niet slecht. We hebben het weer gehaald. De windsterkte zit daar zeker voor iets tussen, (we hebben windsterktes gehad tot 30-35 knopen). Bij aankomst in de baai gaan we enkel op de motor naar binnen om er te ankeren. De lier is nog al licht voor ons anker en laat het afweten maar het lossen van het anker levert verder geen problemen op. Naast ons bevindt zich nog een vissersboot die even zijn licht ontsteekt als we er toekomen, maar ze zijn dat hier wellicht gewend. We eten nog een snackje en drinken een pintje of porto en  kruipen er dan onder. Gedurende de nacht neemt de wind sterk toe en het fluit serieus tussen de kabels en het tuig op het dek, je waant je in een western.

Maandag 18/10 Finistera tot Baiona.

Luc is blijkbaar de enige die tegen de morgen aan zegt dat hij goed geslapen heeft…De ketting van het anker maakte wel regelmatig een schuurend geluid vlak bij de kajuit van Luc ( dacht dat er onweer op komst was..).  Wat een windhol is het hier volgens Joep! Jef fabriceert een lekkere koffie en spek-met- eieren- ontbijt met zelfgebakken broodjes uit de oven.  Intussen heeft Jef info gekregen van Rudi betreffende onze terugreis met de vlieger: het gaat 4/11 worden, dan kan het nog een goedkoop ticket worden en moet het haalbaar zijn qua tijd. We moeten er ook op rekenen om een dag of twee te voorzien om alles te regelen voor de boot, dingen op te bergen, nog wat werkzaamheden uit te voeren, enz…
Het lichten van het anker gaat met behulp van een schroevendraaier op de zekering van de lier toch automatisch dank zij Joep (enkel het laatste stukje moet met de hand) en rond 11.00u zijn we weg. Na de afwas, nog een zelfgemaakte tonijnsalade klaarmaken, enz , dat neemt wat tijd in beslag . We willen de dingen een beetje op orde hebben want zijn van plan om de nacht door te steken zodat we in Porto, of in de buurt daarvan kunnen aanmeren. De tocht is prachtig, mooi weer,  fris maar zonnig en we blijven gans de tijd langs de Spaanse kust zeilen waardoor je natuurlijk een mooi zicht blijft hebben op de kuststrook. Onze thermometer geeft 12 graden aan terwijl het in België vroor vanmorgen…
tot ongeveer 14.00u hebben we goede wind (15 tot 25 knopen) waardoor we een snelheid halen tot  7 knopen met het grootzeil en de Genua. De nacht gaan we wellicht ingaan met grootzeil en motor, want de wind begint rond 15.30u te gaan liggen en dus varen we met grootzeil en motor tot hij…sputtert..! Het is nu duidelijk: de vuile filter die we vervangen hebben is terug aangetast . Wellicht gaat het dus toch om vuile diesel uit Camarêt…De nieuwe filter heeft 3 uur stationair gedraaid, en daarna nog eens 4 uren effectief, da’s te weinig voor normale omstandigheden.
De kaarten worden er bijgehaald en we gaan vandaag de haven van Baiona binnenvaren om een nieuwe filter te halen en eventueel de mazouttank volledig leeg te halen.
In afwachting van onze aankomst maken Joep en Luc het eten klaar op de boot.  Bami en nasi die nog in onze frigo lag en die dringend op moet. Volgens Luc, èn een zeilboekje van Jef, mag je met de geldigheidsdatum wel wat schuiven op zeiltocht…).  Het lijkt weer te beteren met de zeeziekte van Luc, want hij maakt het slaatje beneden in de keuken bij Joep klaar (de eerste maal sinds het vertrek).
Voor de haven komt nog een kleine school dolfijnen ons gezelschap houden voor een korte tijd en rond 8.15u varen we binnen. Ook hier komen de mensen van de havendienst ons meteen tegemoet om dadelijk te kunnen aanleggen en helpen ons daarbij een handje. Dat hadden we niet in de Franse havens. Jef en Joep gaan nog een pintje drinken en verkennen waar we morgen eventueel onderdelen kunnen bekomen. Er is een aeronautic winkel in de haven maar voor de filters die van Vetus zijn moeten we misschien 20 km verder met de wagen (taxi of zo) zien te geraken. Maar da’s voor morgen….

Dinsdag 19/10 Baiona ter plaatse…

We starten laat aan onze karweien vandaag. Af en toe uitslapen mag ook eens. Jef is al naar de bakker geweest als Luc en Joep aanschuiven. Er wordt nog wat doorgepraat over de baccardi’s en pintjes van de vorige avond en de spaanse vrouwen in de kroeg (Mas bièn!).
Wat moet gebeuren wordt aangepakt: de tank wordt leeggepompt en Luc probeert nog ergens in het vissershaventje een schipper te vinden die de diesel (nog bruikbaar voor een tractor of zo…) kan gebruiken, maar de Spanjaarden vertrouwen het zaakje niet. Het is nochtans “for free” hé, mannen. Waarom doen wij hem dan weg? Ok, dan maar in de container in de haven weggieten. De kleur (grijzig) staat ons niet aan, erg troebel…
Naast ons ligt een “vette” catamaran, de eigenaar een man uit de oliebusiness van Florida is best een aangename kerel. Hij laat ons de boot eens zien van binnen (prachtig) en we plezieren hem en zijn vrouw met drie stukken tonijn uit onze frigo.
Het weer is hier prachtig (tussen 15 en 20°) en dat is dus wel even vakantie nemen. Voor de rest van de dag lanterfanteren we maar een beetje voort. Luc bezoekt het stadje en de toeristische dienst en belt wat over een weer naar Oikoten waar de staptocht vandaag gevierd wordt met de aankomstreceptie .  Joep doet nog een rondje op het kasteel bij de ingang van de haven.
In Baiona ligt ook de boot (of een replica) waarmee Colombus de overtocht naar Amerika maakte, maar de bezoekuren komen ons niet uit om het te gaan bekijken.
We stappen met ons drie de Kebap zaak binnen tegen de avond, en met een filmpje (dvd) op de boot (ik bespaar jullie de titel) en een biertje is het weer slaaptijd….
Morgen na het ontbijt, het tanken van de boot met diesel en water, kiezen we weer voor de open zee. Tegen dat jullie een volgend bericht van ons ontvangen zitten we dus in Portugal en laten we weer iets van ons horen.

Sea(!) you!
Jef, Joep en Luc.

5 responses so far

5 Responses to “Verslag 3”

1.   piano kopenon 25 Dec 2014 at 13:39

It provides a wide variety of choices and the quality is definitely high end.
    Yamaha founder, Torakusu Yamaha, began producing reed organs in 1887.
    With worldwide record sales exceeding 80 million, Barry Manilow is ranked as the top Adult Contemporary chart artist of all time with 47 top 40 hits.

2.   devogelaer lydiaon 24 Oct 2010 at 18:02

Dag Luc, Jef en Joep,

Een heel avontuur, zo’n zeereis met een zeilschip!
    Luc, in u schuilt toch een echte avonturier.
    Ik ben benieuwd om de fimpjes te zien en uw zijn verhalen te horen.

Ik wens julie nog veel succes en niet al te woelige wateren.

Doe de groeten aan de Dolfijnen van ons.

Lydia en Paul.

3.   DAVYon 23 Oct 2010 at 17:56

HEY LUC JEF EN JOEP??

aangezien jullie al zolang onderweg zijn is die personal trainer dan nog stilaan niet versleten,?

grapje

houd het voorzichtig en kom veilig aan in fuertaventura.

hier is en blijft het lekker warm elke dag.

jef weet dat wel en als het goed is jullie ook over enkele maanden.

groeten

4.   Brigitteon 23 Oct 2010 at 14:40

Hallo Luc en andere twee zeerobben

Zo te lezen gaat het goed met jullie. ‘t Is wel wat afzien maar ja, dat was wel te verwachten.

Wat die tonijn betreft: toch geen visserslatijn zeker?
    Groetjes en tot binnenkort

Brigitte Van Cauter

5.   magreeton 20 Oct 2010 at 23:35

beste dames en hren

Ik lees met enige gek onderbuik gevole jullie reisverslag met het diesel probleem.
    ik geef jullie graag het volgende mee;
    Omdat ik steeds meer klachten hoor uit de markt van collega schippers over met slijm verstopte brandstoffilters en rokende motoren, wil ik graag mijn ervaring uit de markt delen en waarschuwen voor het sterk opkomende bacterie probleem in diesel tanks.
    Mijn motor is destijds stilgevallen op het ijsselmeer, terwijl ik regelmatig onderhoud pleegde. Het terugslepen, onderzoek herstel en hervullen, koste mij een kleine euro 400. Ik was hier behoorlijk ziek van.
    Ben een dieper op materie ingedoken en kwam het volgende op het spoor: begin 2009 heeft de zgn. biodiesel zijn intrede gedaan: verschil: zwavel vrij geworden (zwavel is chemisch een ontsmettingsmiddel) en toevoeging van een plantaardige bio component (kan veel bacteriën bevatten) Deze twee veranderingen hebben de diesel gevoeliger gemaakt voor bacterie groei in de opslagtanks. Eenmaal een bacterie in de tank, groeien deze ontzettend (500  16.000.000 in 5 uur) snel uit tot een dikke slijmerige massa,die je dan kunt aantreffen op je filters !.
    Bacteriën hebben ook water(condens) nodig voor hun groei, en omdat water zich op de bodem verzamelt groeit het hier eenvoudig snel.
    De problemen met deze diesel worden alleen nog maar erger, vandaar mijn waarschuwing via dit forum (als je het probleem al niet hebt ondervonden) Ik kan je nu als raad geven: voorkomen is beter/goedkoper dan genezen.
    Na dit probleem ben ik gaan zoeken op internet en kwam een product “Acticide CMG” tegen. Ik heb het eerst uitgeprobeerd op troebele diesel die ik van mijn “plezier(ig)vaartje”bewaard had. De diesel werd na een tijd volledig helder, alle rommel zat op de bodem en was dus gemakkelijk weg te zuigen. Daarna heb ik op advies van de aanbieder 100 ml van deze Acticide aan mijn 200 liter tank toegevoegd en afgetankt:(kosten omgerekend ong 3,70 extra)
    Tot op de dag van vandaag (nu in winterstalling) heb ik geen filterprobleem of motor storingen meer gehad. Ook rookt de motor veel minder, wat volgens mij duidt op zuivere brandstof en verbranding. Het product wordt geleverd in handig doseerflesje van 1/2 liter, goed voor 8-10 tankbeurten.
    Ik hoop dat niemand deze problemen ondervindt op het water want je voelt je echt ziek op dat moment. Een gewaarschuwd man telt voor 2, en zorg zeker voor bescherming tijdens de winteropslag anders valt je nieuwe vaarseizoen letterlijk in het water!!
    Groetjes
    Magreet

Trackback URI | Comments RSS

Click on a tab to select how you'd like to leave your comment